Cole (1969) mendefinisikan keusahawanan
sebagai aktiviti yang mendatangkan manfaat melalui pembangunan perniagaan yang
berorientasikan keuntungan. McDonalds, tentunya satu nama yang tidak asing lagi
di hati kita. Bertepatan dengan slogan yang dibawa, McDonald’s merupakan satu
jenama peruncit perkhidmatan makanan segera yang terkemuka yang sudah tentu
digemari dan disukai oleh segenap lapisan masyarakat tanpa mengira bangsa dan
peringkat umur. Sejarah
penubuhan McDonald’s bermula pada tahun 1940, dengan pembukaan sebuah restoran
oleh adik-beradik Dick dan Mac McDonald. Walau bagaimanapun, tarikh penubuhan
McDonald’s hanya diisytiharkan pada tahun 1955, sempena tarikh pembukaan
restoran francaisnya yang pertama oleh Ketua Pegawai Eksekutif McDonalds pada
ketika itu, Ray Kroc. Restoran francais Ray Kroc ini merupakan restoran
McDonald’s yang kesembilan yang telah dibuka pada ketika itu.
Ray Kroc merupakan salah seorang usahawan
yang berjaya yang mana mempunyai ciri usahawan berorientasikan keuntungan. Ray
Kroc merupakan bekas ketua pegawai Eksekutif McDonald’s. Beliau merevolusikan
industri restoran atas produksi hamburger dan kentang goreng. Bagi
mengembangkan sistem operasi dan hantaran yang maju, beliau memastikan kentang
goreng yang dibeli oleh pelanggan di Topeka akan sama dengan yang dibeli di New
York City.
Pada tahun 1960, terdapat lebih daripada 200
saluran McDonald’s di seluruh Amerika, perluasan yang cepat dikobarkan oleh
biaya franchise yang rendah. Ray Kroc juga nyaris mengalami kerugian sepanjang
masa. Akhirnya, dia memutuskan untuk menggunakan real estate sebagai pendukung
kewangan sehingga McDonald’s menjadi operasi yang menguntungkan. Pada tahun
1956, Kroc mendirikan Franchise Reality Corporation, membeli tanah dan
bertindak selaku pemilik restoran bagi pembeli francais yang berminat. Melalui
langkah ini, McDonald’s mula memperoleh hasil keuntungan dan perusahaan yang
berjaya melepasi landasan. Kroc kemudian memperkenalkan program pengiklanan
nasional untuk menyebarkan francais dengan cepat. Pertumbuhan perusahaan yang
lambat di wilayah asal pada awal tahun 1970-an, namun semangat dalam dirinya
berjaya mendorongnya mewujudkan pasaran global bagi McDonald’s.
Pada hari ini, pelbagai perusahaan terlibat
termasuk pizza, pemprosesan atau menjual barang permainan untuk mendapat
keuntungan daripada jenis sistem yang dipelopori oleh Ray Kroc. Statistik
Perbadanan McDonald’s Amerika Syarikat menunjukkan pemilikan lebih daripada
33,000 restoran McDonald’s yang meliputi 119 buah negara.
Kesimpulannya,
berdasarkan rentetan dan cabaran yang dihadapi oleh Kroc dalam memajukan
perusahaannya menunjukkan beliau sebagai pelopor Francais McDonald’s yang
dikenali Ray Kroc telah berjaya menunjukkan ciri keusahawanan dalam
berorientasikan keuntungan.
No comments:
Post a Comment